Sprekers

Klik op de foto voor meer informatie

Bob Merckx

Onderwerp: De caravan (getuigenis)

Bob Merckx, geboren in 1951, nu dus 66 jaar.
Na middelbaar (moderne en 1 jaar handel) naar mechanica – veel gedopt en interimwerk gedaan, tenslotte vrijwilliger in het leger tot mijn huwelijk in 1984. Sindsdien gewerkt aan de Vlaamse Overheid, departement milieu.
Diagnose autisme gehad op 45 jaar, in 1996.
Gewerkt tot mijn 64, nu dus sinds oktober mijn 3de jaar pensioen begonnen.

Bijdrage

Peter Vermeulen vond mijn pensioenproject wel heel passend bij mijn autisme en mijn persoon, PLUS ik had daar al een gedeeltelijke PowerPoint presentatie over. Na 16 jaar kamperen met de tent, het “bukken-recht- bukken-recht- bukken-recht” bij opstellen en afbreken, de windvlagen of regen bij het opplooien, de stress bij het ontwaken op de laatste dag,... en dat altijd alleen moeten doen (geen partner dus) vond ik het welletjes en zou het voorbeeld volgen van een kameraad in de club: een mini-caravannetje bouwen voor achter de moto. Dat was mogelijk omdat ik in 2015 zijwieltjes aan de moto liet monteren zodat hij zou rijden zoals een trike. Met “bloed, zweet en tranen”, dit alle drie letterlijk, is het me op +/- een half jaar gelukt, dank zij een heel mooie herfst en een heel zachte winter.

Dennie Declercq

Onderwerp: Maak van je hobby, jouw passie! (lezing)

Dennie heeft de diagnose Asperger sinds zijn 13e. Zijn kinderjaren, pubertijd en de jongvolwassenheid verliepen iets moeilijker. Toch had hij steeds zijn droom om ‘programmeur’ te worden. Nu is Dennie 31, heeft zijn eigen vzw waarmee hij software maakt voor personen met een beperking. Hij heeft zelf enkele programmeer methodieken voor toegankelijkheid uitgedacht. Dennie heeft zelf intens gewerkt om een moeilijke periode volledig om te draaien om nu een vrolijk positief leven te leiden. Nu heeft Dennie nog één doel.. Internationaal conferentie spreker worden. Of hoe Dennie het noemt #DreamingIsBelieving

Bijdrage

Stel, je loopt een trauma op, je school periode daarna is niet zo fijn, maar je hebt een hobby? Maak dan van jouw hobby, jouw passie! Eens je een passie hebt, dan heb je geen excuus om er niet 100% voor te gaan! Jouw passie zorgt ervoor dat je jouw grootste dromen gaat openbaren.

En ja, het leven loopt via kansen, je hebt leuke momenten, en je hebt minder leuke momenten. In de muziek wereld bestaat er een liedje ‘When life give you lemons, make lemonade’. Met deze passie kan je van iets zuurs iets zeer lekker maken, ook als in het begin niemand het gelooft. Ik geef het voorbeeld hoe ik binnenstebuiten ben gedraaid, maar het belangrijkste van allemaal is dat ik mensen aanwakker van hun hobby hun passie te maken en hen dan 100% voor hun passie te gaan.

Dirk Horsten

Onderwerp: Hoe kan je ASS uitleggen (workshop)

Als vijfjarige was ik al bewust bezig mezelf te integreren in de wereld van de "normale" mensen. Veel medewerking kreeg ik niet, want ik kon niet eens uitleggen wat mijn probleem was.

Ondertussen hebben vier van mijn kinderen en ik een diagnose AS en is autisme een gewoon gespreksonderwerp in ons gezin. Bijna overal waar ik sindsdien als programmeur gewerkt heb is mijn autisme bekend. Ook de meeste buren, vrienden en verenigingen waar ik kom heb ik ingelicht. Soms vertelde ik het terloops, soms gepland. Soms was het een (k)luchtig gesprek, soms een moeilijk.

Bijdrage

Workshop OPEN KAART: Voorbereiden van een gesprek over je autisme In deze workshop bereiden vijf groepjes voor één van de deelnemers een gesprek voor met iemand die ze graag over hun autisme willen inlichten of willen uitleggen hoe zij de relatie of samenwerking willen verbeteren.

Wil je deelnemen, neem dan een fiche. Als je ze ook (grotendeels) invult maak je kans om de centrale persoon te zijn voor wie we een gesprek voorbereiden.

  • Met wie wil je een gesprek hebben? (Dit mag één persoon zijn, maar ook een groep)
  • Welke relatie heb je met die persoon of welke rol speel je in die groep?
  • Welk probleem wil je oplossen of wat wil je bereiken met je gesprek?
  • Welke rol speelt jou autisme daarin?
  • Als je een gesprek wil met één persoon, wat voor persoonlijkheid heeft die?
  • Als je een gesprek wil met een groep, hoe is de sfeer binnen die groep?

Hopelijk hebben we nog tijd om ook de fiches van de andere deelnemers te bespreken.

Dominiek Heyvaert

Onderwerp: Compenseren en camoufleren (praatgroep)

Ik ben een bijna vijftiger. Mijn officiële diagnose autisme heb ik sedert juli 2006 (op mijn achtendertigste!?). Ik woon zelfstandig sedert 1997. Ik ben verantwoordelijke van Pass Brussel-Zellik. Een van mijn passies is “Noord-Zuid”. Ik ben als vrijwilliger actief voor Vredeseilanden, wereldwinkel en 11.11.11. In het plaatselijke verenigingsleven ben ik lid/wijkmeester van KWB. Ik werk bij de Vlaamse Belastingdienst. Ik werk deeltijds en maak gebruik van het verlof voor deeltijdse prestaties wegens handicap of chronische ziekte.

Het krijgen van mijn late diagnose is te wijten aan het thema dat ik bespreek. De omgeving is/was (on)bewust autismevriendelijk. Mijn moeder zat in het bestuur van KAV (Femma). Mijn vader was secretaris van KWB. Een van mijn grootvaders was vroeger hoofdonderwijzer in het dorp. Enkele structurele veranderingen zorgden er voor dat ik niet voldoende kon compenseren en camoufleren…

Bijdrage

De omgeving ziet camouflage vaak als een ongewenst gedrag dat doorprikt moet worden. Compensatiestrategieën horen dikwijls in dezelfde ‘te mijden’ hoek. Voor ons autisten is het een vorm van (over) leven om “normaal” te functioneren in een niet autismevriendelijke wereld. Ik wil niet opvallen…

Camoufleren:
Mijn autisme, wanneer laat (mag/moet(?)) ik een tip van de sluier oplichten?
Wanneer geef ik me bloot of mag/moet ik mezelf (mijn autistische ik) eens laten zien?
Wanneer ik bang ben voor anderen of geen juist oplossing vind voor mezelf misschien?

Compensatiestrategieën:
De omgeving probeert me scherp te volgen, toch blijf ik vaag voor hen
En voor ieder antwoord dat ik geef, creëer ik er weer een raadsel bij
En zo blijf ik me verbergen achter de lach op mijn gezicht
Blijf ik me (altijd) verbergen achter de lach op mijn gezicht?

Wat de omgeving en jij wilt: Welke truckjes helpen om te (leren) camoufleren/compenseren? Hoe pak je het aan? Cardijn, stichter van de KAJ, had als motto: “Zien, oordelen en handelen”. Handelen is het evenwicht zoeken tussen jezelf zijn en de omgeving aanpassen. Als persoon met autisme moet je doorzetten. Welke truckjes helpen om jezelf te zijn en toch je talenten te laten zien? Slaag je er in om de omgeving naar jouw wensen aan te passen? Tijdens de praatgroep proberen we hier een oplossing voor te vinden!?

Eddy Van Damme

Onderwerp: Mogelijkheden in de krijgskunst (lezing)

Ik ben Eddy Van Damme, momenteel 52 jaar.
Sinds 8 jaar officieel mijn diagnose autisme gekregen.
Samenwonend met vriendin in Eksaarde, geen kinderen.
20 jaar fulltime gewerkt als psychiatrisch verpleger, laatste 15 jaar parttime als tuinarbeider aan de slag.
Al 28 jaar bezig met Taekwon-Do, momenteel 6e Dan zwarte gordel en internationaal instructeur en scheidsrechter.

Bijdrage

De krijgskunst Taekwon-Do: (de passie van mijn leven als) een kans voor mensen met autisme. Taekwon-do is een Koreaanse krijgskunst die gekend is voor zijn hoge traptechnieken en spectaculaire breektesten. Maar het is zoveel meer dan dat...

Voor mijn master (7e Dan) in Taekwon-Do in de toekomst (2020), ben ik bezig een thesis te schrijven over dit onderwerp: ‘De mogelijkheden in Taekwon-Do voor mensen met autisme’. Ik verbloem daarbij niet de moeilijkheden die daarmee gepaard gaan, maar mijn focus ligt op de kansen die deze Koreaanse verdedigingskunst biedt specifiek voor mensen met ASS. Ik wil andere mensen -met of zonder autisme- ervan overtuigen dat ze in deze prachtige krijgskunst kunnen groeien. Dat ze sommige talenten kunnen ontwikkelen of soms enkele van hun fysieke en sociale moeilijkheden kunnen overwinnen door krijgskunsten te beoefenen.
Ik zal een context schetsen waarin krijgskunst méér gewaardeerd wordt door mensen (met autisme) dan slechts als een hobby. In die zin zal ik de fysieke (evenwicht en proprioceptie bv.), sociale (coaching, vriendschap, communicatie bv.) en psychologische voordelen (voorspelbaarheid, rechtvaardigheid bv.) aanduiden van krijgskunsten in het algemeen voor mensen met ASS. Specifieker zal ik ingaan op sommige punten of details wat betreft Taekwon-Do. Ik zal hierbij heel wat persoonlijke voorbeelden geven uit mijn eigen leven.

Jan Jacobs

Onderwerp: Autisme en verslaving (getuigenis)

Ik ben iemand die al een heel stuk leven heeft geleefd.
Iemand die op zijn 63 tot de conclusie kwam dat hij zich in het autistisch spectrum bevond, en antwoord vond op de vele vragen die hij zich stelde gedurende zijn turbulente leven.

Bijdrage

Gezien een verslavingsgevoeligheid met daaraan gekoppeld een jarenlange verslaving aan drank en medicatie, en de wetenschap, de ervaring dat er een comorbiditeit of samengaan is van autisme en verslaving, zou ik graag mijn ervaring willen delen.

Janpieter Sollie

Onderwerp: Ontwerpen van apps (getuigenis)

Ik ben Janpieter, een prille dertiger met een diagnose sinds 2014.

Ik ben:

  • Rationeel denker
  • Groot
  • Getrouwd sinds februari
  • Pizza lover
  • Iemand die graag grapjes maakt, goede of slechte
  • Iemand die graag weet hoe alles werkt en daarmee nieuwe dingen maakt

Bijdrage

Ik ben een persoon die in hart en ziel leeft voor de informatica en al zijn toepassingen. Mijn hele leven ben ik al gepassioneerd door computers, van hardware, naar software, naar allerhande configuraties maken. Ik geef een presentatie over het ontwerpen en bouwen van toepassingen in de IT-wereld, en hoe autisme hierbij een hulp kan zijn. Ook hoe je dergelijke apps kan gebruiken in je eigen huishouden.

Johan Cappaert

Onderwerp: Wat is autisme? (lezing)

Johan is 49 jaar en werkt sinds 2014 als systeem ingenieur op het Europees Parlement. Hij werd gediagnosticeerd met Autisme Spectrum Stoornis op 35-jarige leeftijd. Zijn twee kinderen studeren in Leuven en Brussel. Johan woont met zijn drie katten in een klein gemeente niet ver van Mechelen en heeft een relatie met Veerle. Hij heeft voor verschillende bedrijven gewerkt, de meeste daarvan in de financiële sector. Op het Parlement werkt hij als werkstation beheerder en helpt hij gebruikers bij dagdagelijkse problemen. In zijn vrije tijd begeleidt hij een groepje autistische mensen in Mechelen, en is hij een mensenrechten activist voor Amnesty International.

Bijdrage

Wat is autisme precies en hoe kunnen de sterke punten ingezet worden op de werkvloer? Deze vraag probeert Johan te beantwoorden aan de hand van enkele voorbeelden en analogieën. En passant worden boeiende vragen opgeworpen over het mens-zijn, en wat bewustzijn juist inhoudt.

Kevin Hendriks

Onderwerp: ASS bij jongeren (praatgroep)

Ik ben Kevin Hendriks 25 jaar uit Deurne, ik heb mijn diagnose van ASS op mijn 14de toen zat ik in het 2de middelbaar. Ik heb een job bij een beschutte werkplaats waar ik al 3 jaar en half voltijds werk. Ik ben heel goed zelfstandig sinds ik bijna al 2 jaar alleen woon en alle huishoudelijke taakjes lukken vlot.

Bijdrage

"Ik heb als tiener/jongere de diagnose Autisme gekregen, maar wat is juist Autisme? Welke +/- punten heb ik waardoor het lijkt dat ik het heb? Hoe leer ik het aanvaarden?". Ik snap tenvolle bij de diagnose dat het moeilijk is om zo iets direct te aanvaarden en dat de eerste jaren vooral puzzelen is naar de aanvaarding, ik had het ook moeilijk met aanvaarding maar uiteindelijk heb ik dat wel want hoe ik ben maakt me wat ik ben vandaag. Zo is mijn doel van de praatgroep ook aan andere jongeren te laten merken dat de aanvaarding voor je stoornis uiteindelijk komt maar dat het tijd vraagt.

Margot Willekens

Onderwerp: Toneel - Kunst (getuigenis)

Ik ben Margot Willekens. Een jongedame van 24 jaar die veel onzeker is, maar toch ook juist niet, aangezien ik sommige dingen doe die velen niet zouden doen/durven. Ik ben zorgzaam, respectvol is en iedereen waardeert zoals hij/zij is. Die graag geniet van het leven: fietsen/wandelen, met vrienden weggaan,... Sinds mijn 6/7 jaar kreeg ik de diagnose ASS (Autisme Spectrum Stoornis). Een creatief persoon die graag met kunst bezig is (toneel, figureren, acteren, modelleren,...).

Bijdrage

Kunst is mijn passie. Door kunst te doen voel ik mij helemaal mijn eigen en kan ik mijzelf zijn. Kunst voor mij is: mijzelf leren kennen, het ontdekken van wat ik (minder) goed kan. Door dingen te weten komen wat ik (niet/minder) graag doe.

Nathalie Caecaert

Onderwerp: Gevoelens bij mensen met autisme (praatgroep)

Mijn naam is Nathalie Caekaert, van opleiding ben ik verpleegster, maar ik werk al jaren aan de zijde van mijn man in onze Keurslagerij. We werken ook met personeel, wat niet altijd evident is voor mij.

Ik ben mama drie zonen, die alle drie dyscalculie en dyslexie hebben. De middelste zit in het bijzonder onderwijs en heeft kenmerken van autisme en adhd, de jongste kreeg enkele jaren geleden de effectieve diagnose autisme, adhd en dcd.

Na de testing van de jongste en veel lezen over ASS, vielen er bij mij een aantal dingen op z’n plaats en heb ik mezelf ook laten testen, waardoor mijn vermoedens werden bevestigd.

Bijdrage

Ik zou het graag willen hebben over het gevoel en gevoelens bij mensen met ASS. Waar ik er heel goed in slaag om de gevoelens van anderen naar elkaar toe af te lezen, lukt dat bij mezelf niet en daardoor voel ik me meer dan eens alleen. Ik heb veel vrienden, maar weet niet altijd hoe ik me daarover voel, ik heb dan ook soms het idee dat zij mij veel liever zien dan omgekeerd. Ik kan me dat gevoel van vriendschap moeilijk voorstellen of benoemen en daardoor toets ik dat dan af aan andere, zichtbare dingen.

Tijdens het diagnose stellen, vroeg men mij het gevoel van geluk en verdriet uit te leggen, ik kon daar niet op antwoorden en vond dat dan ook wel heel raar. Ik vraag me dus af of andere mensen met ASS die ervaring ook hebben, hoe zij dit zien, aanvoelen, er mee omgaan.

Samuel Derous

Onderwerp: Je passie aan het werk zetten (lezing)

Ik hoor tot de eerste generatie die opgegroeid is met een PC. We spreken hier van de jaren ‘80 toen op dat vlak nog alles moest worden uitgevonden. Toen ik voor het eerst mijn handen kon leggen op een commodore 64 toen ik 13 was, ging er een hele wereld voor me open. Toch zou het pas tot na mijn dertigste duren voordat ik deze kennis met een hoger diploma valoriseerde en dan helemaal niet in het gewoon schoolcircuit. Meer nog, ik had niet eens een diploma van het middelbaar.

Ook mijn diagnose ASS kreeg ik pas vrij laat, na mijn dertigste. Ik had toen een job aangenomen bij de Post in Zedelgem en werd dagelijks overprikkeld door de drukte die daar heerste, tot er aan de alarmbel werd getrokken en ik voor het eerst thuis bleef van mijn werk, anti-depressiva kreeg voorgeschoteld, wat werd opgelapt en terug de helleketel in werd gestuurd.

Wat was er toch mis met mij? Ik leek nergens succesvol in: niet op school, waar ik in mijn laatste jaar was gestopt, en ook niet op de werkplaats waar ik constant werd overprikkeld. Inmiddels heb ik twee bachelors, ben ik bezig met een master, en werk ik als programmeur aan de universiteit van Kortrijk. En dit alles is alleen mogelijk door aanpassingen, doordat er rekening wordt gehouden met mijn ASS.

Bijdrage

Ik vrees dat ik een beetje tot het cliché hoor van mensen met autisme, namelijk met een grote passie voor alles wat met computers te maken heeft, maar vooral voor programmeren. Ik heb zes jaar gewerkt voor Passwerk (een bedrijf dat mensen met een ASS detacheert als testingeneers), als ik daar één ding heb geleerd is dat het bij personen met ASS niet ontbreekt aan capaciteit. Meer nog, bepaalde zaken lijken mensen met ASS simpelweg beter te kunnen dan mensen zonder ASS. Maar hoe komt het dan dat mensen met een ASS zo’n lage slagingskans hebben op zowel school als werk?

Wat we vooral niet moeten doen, is tornen aan het niveau, mensen met ASS zijn capabel. Verder kunnen we ook heel veel leren van hoe vrijwilligerswerk met mensen met ASS wordt aangepakt.

Er zullen altijd botsingen zijn met de beperkingen van ASS, maar die kunnen mijns inziens draaglijker gemaakt worden, door anders te denken over onderwijs en arbeid, en veel meer toe te spitsen op de interesses van mensen met ASS. Ik wil je vertellen hoe ik mijn passie beleef, en hoe ik die heb gevaloriseerd zowel op schoolniveau als op arbeidsniveau. Neen, het ging niet van een leien dakje, maar ik ben wel trots waar ik al ben geraakt. En ben niet bereid het hier al te laten stoppen.

Stijn Vandamme

Onderwerp: Het verhaal van een jonge filmmaker (getuigenis)

Stijn Vandamme is jonge kortfilmer met autisme die zijn lens scherp stelt op Brugge. Hij maakt fictie, documentaire en zoekt manieren om aandacht te vragen voor autisme. Daarnaast helpt hij bij Jonass, een jeugdvereniging voor jongeren met ASS.

Bijdrage

In een getuigenis vertelt Stijn over hoe hij met zijn autisme verhalen uitzoekt, schrijft en filmt als jonge filmmaker. Ook al kan je bij het maken van een kortfilm alles uitschrijven toch kom je op een filmset in aanraking met onvoorziene situaties. Hij praat over hoe hij alles organiseert, omgaat met hindernissen en moed zoekt om een afgewerkt product te bekomen.

Tom Coenen

Onderwerp: Dungeons and dragons (lezing)

Ik ben een programmeur die Dungeons & Dragons al ongeveer 10 jaar als favoriete hobby speelt.
Ik heb mijn diagnose autisme ongeveer 3 jaar geleden gekregen toen ik 36 was, en sindsdien ga ik naar meer en meer autisme activiteiten.
Ik ben de laatste tijd vooral actief bij Pass Actief Antwerpen.

Bijdrage

Dungeons & Dragons is een fantasy role-playing game.
In deze presentatie gaan we na wat dat concreet inhoudt en gaan we dieper in op wat het spel leuk maakt.
We gaan over de sociale aspecten, het samenwerken om een verhaal te vertellen, de focus op diversiteit en humor tijdens het spelen.
Bijzondere aandacht is er voor redenen waarom mensen met autisme dit spel leuk zouden kunnen vinden.

Tom Flamant (samen met Wendy Lampen)

Onderwerp: Beeldende expressie (workshop)

Beeldend kunstenaar (naast dertien stielen en veertien ongelukken). Oprichter van en begeleider bij vzw aanbeeld | autimistisch atelier: workshops beeldende expressie door/voor mensen met autisme, gespecialiseerd in de begeleiding bij de persoonlijke ontwikkeling en groei op het vlak van/of aan de hand van beeldende expressie, met een focus op het ontdekken of verder ontwikkelen van eigen talenten.

Bijdrage

Workshop beeldende expressie: Zwart op wit, door dik en dun.
In deze workshop beperken we ons in kleur (zwart - wit), maar verkennen we de (ver)beeldingskracht van zowel de grove lijn als het fijne detail. Verschillende teken-, schrijf-, of schilder materialen van verschillende dikte staan ter beschikking. Of je vertrekt vanuit het detail of begint met de grote structuur, bepaal je zelf. Laat jezelf verrassen door je zelf gekozen pad, ...

Wendy Lampen (samen met Tom Flamant)

Onderwerp: Beeldende expressie (workshop)

Multi-Master met onder meer specialisaties in autisme en kunstfilosofie.
Beschouwer van kunst en natuur zowel wat betreft de esthetische waarde(n) alsook waar ze elkaar raken in het gewone en het buitengewone. Continu zoekend deelnemer bij vzw aanbeeld | autimistisch atelier.

Bijdrage

Workshop beeldende expressie: Zwart op wit, door dik en dun.
In deze workshop beperken we ons in kleur (zwart - wit), maar verkennen we de (ver)beeldingskracht van zowel de grove lijn als het fijne detail. Verschillende teken-, schrijf-, of schilder materialen van verschillende dikte staan ter beschikking. Of je vertrekt vanuit het detail of begint met de grote structuur, bepaal je zelf. Laat jezelf verrassen door je zelf gekozen pad,...